Logo Pic
szórád tamás 2024. május 02.

LE(SZ)ÁLLÓSÁV

Egy légierőt akkor a legkönnyebb elpusztítani, amikor a földön van. Különösen igaz ez azokra, amelyek csak néhány bázison összpontosulnak és ezek a repülőterek nem vagy alig rendelkeznek a légvédelmi fegyverek, az elektronikai ellentevékenység vagy a megerősített repülőgép-fedezékek nyújtotta aktív és passzív védelemmel.

ac-00.jpg

Háborús viszonyok között a pontosan behatárolható helyű és kiterjedésű katonai repülőterek kiemelt helyen szerepelnek az ellenség célpontlistáján. Jól megtervezett támadással viszonylag gyorsan kiiktathatók, megsemmisítve az ott lévő repülőgépeket vagy ellehetetlenítve azok bevetését. Egy légibázist természetesen nem lehet elmozdítani, de az onnan üzemelő repülőgépeket és a kiszolgáló eszközöket igen. Ezért a hidegháború éveiben a NATO és a Varsói Szerződés légierői egyaránt gyakorolták az arra alkalmas autóút és autópálya szakaszokon a közúti üzemeltetést. A politikai átrendeződések következtében a kilencvenes évektől ezek a gyakorlatok fokozatosan csökkentek, majd meg is szűntek, de az elmúlt években végbemenő változások miatt tengeren innen és túl elkezdték felfrissíteni az ilyen irányú ismereteket. Egy tavalyi, egyesült államokbeli gyakorlat mozzanatait felidézve, pillantsunk be az utóbbiba.

Az agilis szó többféleképpen értelmezhető, szervezeti környezetben az új utakat, új megoldásokat kereső gondolkodásmódra használhatjuk, katonai értelemben az állandó csapatmozgásra, manőverezésre is érvényes ez a jelző. Az amerikai légierő agilis harci alkalmazás koncepciója abból indul ki, hogy még az azonos vagy közel azonos képességgel rendelkező ellenség sem képes az állandó mozgásban lévő, egyszerre több, ismeretlen helyszínre széttelepített, de ott csak rövid ideig tartózkodó erők megsemmisítésére, így azok túlélése és az ellencsapás képességének megőrzése jó eséllyel biztosítható. A mozgékonyság egyrészt megelőző célból fontos, hogy az áttelepülések és a helyszínek folyamatos váltogatása nehezen legyen követhető, másrészt, hogy egy biztos támadás ismeretében az erőket gyorsan széttelepíthessék, majd a veszély elmúltával összevonhassák a további műveletekre. Az amerikaiak ezt a koncepciót, a légvédelem vonatkozásában a saját bőrükön tapasztalták meg, amikor 25 évvel ezelőtt, az Allied Force művelet során az ismert helyről elillanó majd az addig ismeretlen helyszínen váratlanul felbukkanó szerb légvédelmi alegységek lelőtték az egyik F-117-esüket és F-16-osukat. Az agilis jelző nem véletlenül tűnt fel tehát a Légierő Különleges Műveleti Parancsnoksága által tavaly megrendezett Agile Chariot gyakorlat nevében.

ac-01.jpg

MC-130J Commando II

A gyakorlat helyszínéül Wyoming állam úthálózatának két különböző szakaszára esett a választás. Az Egyesült Államok nyugati felén, a nagy kiterjedésű síkság és a Sziklás-hegység találkozásánál fekvő államban állandó a katonai jelenlét, légierő bázis működik itt és a légi és szárazföldi nemzeti gárdának is vannak alegységei Wyomingban. A gyakorlat előkészítése hatalmas szervezést igényelt, hogy szakmai és jogi szempontból valamennyi terület le legyen fedve. A fegyveres erőkön, a wyomingi közlekedési hatóságon, és a szövetségi légügyi hivatalon kívül számos hárombetűs ügynökséget és szolgálatot is bevontak. Például a központi nyomozó irodát, a távérzékelési és térképészeti hírszerző ügynökséget, a nemzeti meteorológiai szolgálatot, a belbiztonsági és nemzetbiztonsági szolgálatokat, de még az erdészeti kérdésekkel és az indián törzsi ügyekkel foglalkozó szervezetekkel is egyeztettek.

ac-11.jpg

MQ-9 Reaper

A leszállóhelyként kijelölt útszakaszok előkészítését a Kentucky Légi Nemzeti Gárda katonái végezték. Olyan évtizedes tapasztalattal rendelkező, különleges képzettségű gárdistákról van szó, akiknek a feladatrendszerébe az is beletartozik, hogy a természeti katasztrófák - földrengés, tornádó vagy hurrikán - miatt működésképtelenné vált repülőterek helyett megkeressék a humanitárius ellátmányt vagy egészségügyi készleteket szállító repülőgépek fogadására alkalmas útszakaszokat, előkészítsék, megtisztítsák azokat, kijelöljék a földet érési zónákat, felállítsák a helyi irányító szolgálatot, biztosítsák az üzemanyag-utántöltés lehetőségét illetve magát a helyszínt. Az alig húszfős gárdista kontingens ugyanígy járt el az Agile Chariot esetében is, és az útszakasz kijelölése mellett kialakítottak egy utántöltő és újrafegyverző pontot is. Azt is gyakorolták, hogy a helyszínre a légierő különleges műveleti MC-130-asából kisebb csoportokban végrehajtott ejtőernyős ugrással érkezzenek. A csoportokban volt különleges taktikai tiszt, harci repülésirányító, rádiótechnikus, harci kutató-mentő ejtőernyős és felcser is. Egy ilyen csoport alkalmas arra, hogy önállóan, saját hatáskörben, a felsőbb parancsnokság jóváhagyása nélkül hozzon döntéseket, hiszen háborús körülmények között egyáltalán nem biztos, hogy az illetékes elöljáró gyorsan elérhető, márpedig aki időt nyer, életet nyer.

ac-04.jpg

MH-6M

Az amerikai légierő és egyes kormányzati szervek repülőgépei otthon és a szövetséges országokban is hajtanak végre országúti leszállást. Európán belül ilyen gyakorlást láthattunk a közelmúltban A-10-esekkel, C-146-ossal, M-28-assal vagy MC-130-assal Lettországban és Svédországban. Az Agile Chariotra kijelölt gépek a floridai 1. különleges műveleti ezred MC-130J Commando II-esei, a michigani légi nemzeti gárda A-10-esei, a hadsereg Kentucky állambeli 160. különleges műveleti repülőezredének MH-6M helikopterei valamint az új-mexikói 27. különleges műveleti ezred MQ-9 Reaper pilóta nélküli repülőgépe voltak. A mindössze kétnapos, 2023. április 30-án és május 2-án megtartott gyakorlat mozzanatait úgy tervezték, ahogy a való életben is végrehajtanák azokat. Ez azt jelenti, hogy a repülőgépek fogadása, ellenőrzése, újrafegyverzése, tankolása egy időben, de mindenképpen a lehető leggyorsabban történjen. Ezt a repülőbázisokon is gyakorolják, de a kiszolgáló, utántöltő és újrafegyverző eszközöket, valamint az üzemanyagot, a fegyvereket és a járműveket - jellemzően quadokat és motorkerékpárokat illetve a fegyveremelő kocsikat - ki kell telepíteni az országútra, majd a repülőgépek távozása után elszállítani, mintha ott sem lettek volna. Ez a gyakorlat egyik lényege, hiszen az ideiglenes, de eredetileg is tábori repülőtérnek kialakított, vagyis az ellenség által az állandó légibázishoz hasonlóan jól ismert és támadható leszállóhelyektől eltérően egy véletlenszerűen kiválasztott, órákon belül kialakított és felszámolt leszállóhelyen nagyobb a túlélés esélye. A fenyegetettségi időkeretet, amelyen belül az ellenség felderítheti az ideiglenes helyszínt, megszervezheti és végrehajthatja a támadást, ekkor is figyelembe kell venni, de ha a kiszolgáló eszközöket és a földi állományt nem kell közúton szállítani, akkor gyorsabban zajlik és kisebb lábnyomot hagy maga mögött a művelet.

ac-06.jpg

Az út szélére állított A-10-es újrafegyverzése

ac-05.jpg

Újrafegyverzés és tankolás egy időben. Az A-10-es bal főfutó gondoláján lévő töltőponthoz, az MC-130-as póttartályából érkezik a kerozin 

ac-07.jpg

A különleges műveleti MC-130-as a gyakorlat főszereplője volt. Nem csak az A-10-esek kiszolgálásához szükséges eszközöket, üzemanyagot és gyakorló fegyverzetet szállított, hanem a 160. különleges műveleti repülőezred MH-6M Little Bird helikoptereit is

ac-08.jpg

Az MC-130-as teherteréből kitolt és percek alatt repülésre kész állapotba hozott helikopter a harci kutató-mentő és felcser képesítésű katonákkal a fedélzetén indul egy sérült pilóta felkutatására és kimentésére

ac-09.jpg

Az imitált sérülésekkel ellátott hajózót légi úton szállították el az országúti leszállóhelyről

ac-12.jpg

A hírszerző, felderítő és közvetlen légi támogató MQ-9 Reaper első ízben vett részt országúti gyakorlaton, ami a polgári légiforgalmi irányításnak is új feladatot jelentett, mert korábban nem volt példa rá, hogy a közforgalmi repülés által leginkább használt A osztályú légtérből közúti leszálláshoz süllyesszenek egy MQ-9-est

ac-02.jpg

A pilóta nélküli géppel távirányítással messziről, a floridai Duke Fieldről, műholdas kapcsolat segítségével szálltak le, a felszállást pedig az ugyancsak floridai Hurlburt Fieldről irányítva hajtották végre

ac-10.jpg

Záróra! A feladatok befejezésével, az utolsó gép távozása után 30 perccel mindkét autóútszakaszt visszaadták a közúti forgalomnak

* * * 

A cikk nyomtatott változata az Aeromagazin 2024. áprilisi számában jelent meg. Fotó: National Guard / Phil Speck ftörm.

 

Vissza a címlapra
Air Base
t.szorad@gmail.com
Legjobban pörgő posztok
Nagy maasdam sajt teszt
Linda Morvai • 22 nap
A Salernitana elleni mérkőzés
Apuleius • 5 nap
Az Atalanta elleni mérkőzés
Apuleius • 1 nap
Nagy változások várhatók a középpályán
venember83 • 7 nap
Továbbra is Motta a Juve első számú kiszemeltje
venember83 • 9 nap
Cikkek a címlapról
Tanyavilágban kalandoztunk
Újabb kalandra indultunk, hogy tovább kutassunk szélmalmok után. De mielőtt belekezdtünk volna a tényleges kutatásba, Lajosmizsénél letértünk az útról. Ha már erre jártunk, felkerestük a csodás óriástölgyet. A GPS szépen elvezet ide, a tanyák között kanyargó homokos úton, nyugodtan…
Feltámasztjuk a férjem libidóját!
Hat év elteltével Carlo és Elena Amatriciani házassága válságba kerül, Carlo ugyanis – ahelyett, hogy óránként hálát adna a sorsnak, amiért Elena kaliberű nő jutott neki – egyik reggel arra ébred, hogy képtelen immár izgatónak találni a hitvesét. Elena nem mutatkozik éppen megértőnek a probléma…
>